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ポストドキュメンタリー、その芸術実践を目指して

 

東京藝術大学大学院映像研究科では、2018度よりノンディグリープログラムとして「メディアプロジェクトを構想する映像ドキュメンタリスト育成事業」(通称、RAM Association: Research for Arts and Media-project)を実施しています。

RAM Associationは、芸術の社会的な役割が問われているなかで、同時代芸術としての新たな問いを発見し、それをいかにして表現していくのか、先鋭な芸術表現とプロジェクト実践を探求する場になることを目指しています。映像表現やパフォーミングアーツなどの概念や技術を習得するだけではなく、アクチュアルな実践者たちが互いに学びあう機会を通して、表現行為をめぐって根源的な問いを立てていきます。2018「ポストドキュメンタリー」をテーマにして、従来の表現形式における伝え方を再考し、新しい枠組みをメディアプロジェクトとして構想していく実践的なプログラムです。映像ドキュメンタリストの名のもとに、RAM Associationでは創造的な活動を行うことのできる人材の育成を図っていきます。

RAM Associationに参加する研修生は、自らの研究や制作をもとにリサーチ、フィールドサーヴェイ、インタヴューといった同時代の諸問題を取り扱う方法論を探究し、都市やアジア太平洋地域を訪ねて活動を展開していきます。2019年度は様々な芸術実践のプロジェクトを立ち上げて、共に取り組むコレクティヴな活動によって、知見と経験を高めるプログラムを設けています。またRAM Associationは、大学といった研究機関や、アートセンター及び美術館といった文化施設、オルタナティヴ・スペースなど、国内外の芸術実践の現場と連携していくことで、学際的なプラットフォーム形成を目的にしており、研修生の活動を進展させていく機会を提供しています。2019年度から、名称がgeidaiRAM2から「RAM Association」に変更しました。

 

■ RAMプロデューサーより

 

21 世紀のグローバルな課題に向き合う芸術実践はインターネットなどの情報通信技術やディジタル技術の影響を強く受けながらも、切実で生々しい現実そのものへと向かっています。そうした中で、従来の芸術実践を大きく超えた、超領域的なコミュニケーションや実践のあり方が模索されています。諸領域を横断しながら、深く同時代の現実に関与する「新しいコミュニケーション論」が、これほどまでに待望された時代はなかったかもしれません。そこで、今年度のRAM Associationでは、分野横断とトランスローカルをめざす新たな芸術実践の可能性をめぐって「ポストドキュメンタリー」や「資本主義リアリズム」といったテーマを視野に入れながら、「新しいコミュニケーション論」をドキュメンタリストの専門性として追究します。

桂 英史(メディア研究・図書館情報学/東京藝術大学大学院映像研究科教授)

 

演劇は都市と密接に結びついています。古代ギリシャ時代、各都市国家に劇場があり、人々が集まって演劇を鑑賞し、町の状況を学び、今後のあり方を考察していました。そこに集まった人々が「市民」と呼ばれ、女性や未成年や奴隷や外国人は排除される限定的なものではありましたが、コミュニティのモデルになっていたわけです。
演劇というと「舞台」をイメージする方が多いかと思います。演劇の中心は舞台上の鑑賞物であり、観客はすべての注意力を舞台に注がれなければならない、と。この構造が完成したのは近代になってからで、その代表格がドイツのオペラ作家リヒャルト・ワーグナーです。観客は暗闇でひたすら舞台に平伏す存在になりました。その価値観は現代においても基本的に変わっていません。しかし、古代ギリシャにおいて「テアトロン」という言葉は「観客席」のことを意味していました。そのテアトロンが一般名詞になって、シアター、テアトロ、テアーター・・と各国語に変化していったわけです。そして「演劇」という単語もシアターを翻訳したものでした。
今、改めて演劇の構造や価値観を考え直すと、演劇の古くて新しい可能性が見えてくるのではないでしょうか。古代ギリシャ演劇の特徴に再注目するならば、演劇の可能性はもっと広がると思うのです。つまり、舞台ではなく「観客席」に目をやり、演劇を都市における集いと学びの場に変え、コミュニティ・モデルをつくりだす装置として活用すること。もちろん古代ギリシャとは都市のあり方もメディア環境も異なるので、現代都市への批判的考察やメディアの有効利用、多様性に富むコミュニティの創出といったことも考えねばなりません。そこにしっかり向き合い、工夫を重ねていくことを通して、演劇の根源に戻りながら新しい可能性を開拓していきたいと思っています。
私にとってRAM Associationはそうした実践の場です。

高山 明(演出家/東京藝術大学大学院映像研究科教授)

 

■ RAMシニアフェローより

 

芸術表現の未来は、その担い手や集団が、日常への微細な批評性と、国家原理のような大きなシステムへの批評性とをその両翼にそなえたとき、思想と実践のあらたな可能性へと拓かれる。そして国家原理の根幹にあって、現代社会の制度と権力を統率するのが〈大陸の原理〉であるとすれば、私たちがこれからよって立つべきはそれに対する〈群島のヴィジョン〉である。大陸は〈観念〉を生産/消費し、群島は〈具体〉を生き尽くす。大陸は〈所有〉という独占的観念に固執し、群島は〈放擲〉の倫理によって自らを他者との豊かな共生関係へと開く。大陸の欲望は島々を串刺しにして領有し、群島の感情はマングローヴの汽水林を手がかりに陸地を流動的な界面へと変容させる。大陸が島々を随える現代世界の構図を反転させたとき、世界はどのように見えてくるのだろうか? 島々がその内宇宙から発する意思と感情を、群島状に並び立つダイアレクトの声はいかに伝えようとしているのだろうか? 群島思想を伝える慎ましいエージェントたちの声、すなわち物語の語り部の持続低音(ドローン)のような唸り声と、詩人の野生の言葉と、唄者(うたしゃ)の陰影ある朗唱の声の贈与にまもられながら、いま、〈大陸-国家〉の対極にあって、海底で繋がり合う〈群島-世界〉の波打ち際に赴こう。

今福 龍太(文化人類学者/批評家)

 

Towards post-documentary and its artistic practice

 

Since 2018, the Graduate School of Film and New Media, Tokyo University of the Arts has been running RAM Association: Research for Arts and Media-project as a non-degree program. RAM Association is inviting applications from prospective research students seeking to expand their own activities with the aim of realizing diverse artistic expression.

At a time when the social function of art is being questioned, RAM Association is aiming to become a place where people can discover new questions as contemporaneous art and explore radical expression and projects to see how they can be expressed. Not only will students acquire concepts and skills related to such practices as film, new media and performing arts, but through opportunities that enable actual practitioners to learn from each other, they will raise new fundamental questions concerning expression itself. With “post-documentary” as its main theme again in 2019, RAM Association is a practical program in which participants will reconsider ways of communicating in existing forms of expression and conceive new schemes in the form of media projects. Our goal is the development of talented individuals capable of undertaking creative activities as film and new media documentarists.

Students participating in RAM Association will conduct research, study field surveys, interviews and other methodologies for dealing with various contemporaneous problems, and visit cities and locations around the Asia-Pacific region to undertake activities. In 2019 we have launched a range of art practice projects and established programs that boosts participants’ knowledge and experience through their involvement in collective activities. As well, by cooperating with universities and other research institutions, art centers and other cultural facilities, and alternatives spaces and other art practice workplaces in Japan and overseas, we aim to create an interdisciplinary platform and offer students opportunities to broaden the scope of their activities.

*Starting in 2019, the name of the program has changed from geidaiRAM2 to RAM Association.

 

Messages from the RAM producers

 

Art practices that deal with global issues of the 21st century confront pressing and vivid realities while being strongly influenced by IT and digital technologies such as the internet. Amid this, practitioners are searching for trans-disciplinary forms of communication and practice that go far beyond traditional art practices. There has probably been no period in history in which “new communication theory” that is deeply involved in contemporary realities while crossing various disciplines has been so eagerly anticipated. With this in mind, in this year’s RAM Association we will inquire closely into “new communication studies” as a specialization of documentarists while considering such themes as “post-documentary” and “capitalism realism” as they pertain to the possibilities of new art practices that aim to be multidisciplinary and trans-local.

Eishi Katsura
(Media Studies, Library and Information Science / Professor, Graduate School of Film and New Media, Tokyo University of the Arts)

 

Theater is closely connected to cities. In ancient Greek times, there was a theater in each city-state where people gathered to watch plays, to learn about the situation in their town, and to contemplate the future. The people who gathered there were called “citizens,” and while there were limitations in that women, young people, slaves and foreigners were excluded, they became the model for our communities.

When they hear the word “theater,” many people will probably think of the “stage.” That the nucleus of the theater is whatever is happening on the stage and that the audience focuses all their attention on the stage. It was in modern times that this framework was brought to completion, a typical example being the German Opera composer Richard Wagner. The audience became something that merely prostrated itself before the stage in the dark. This sense of values is essentially unchanged today. However, in ancient Greece, the word “theatron” referred to the audience seating area. This word became a common noun and found its way into various languages, including the English word “theater.” The Japanese word “engeki” is likewise a translation of “theater.”

Today, if we think again about the structure and values of theater, perhaps old yet new possibilities will come into view. If we focus anew on the distinguishing features of ancient Greek theater, I think the possibilities of theater will widen even more. By this I mean turning not towards the stage but towards the “seating area,” transforming the theater into a place in the city where people can gather and learn, and using it as a device for creating a community model. Of course, both the makeup of the city and the media environment were different in ancient Greece, so we also need to consider things like critical thinking with respect to modern-day cities, the effective use of media and the creation of diverse communities. By clearly confronting these issues and trying one thing after another to address them, we can open up new possibilities while returning to the origins of theater.
For me, RAM Association is a place for this kind of practice.

Akira Takayama
(Theater Director / Professor, Graduate School of Film and New Media, Tokyo University of the Arts)

 

Messages from the RAM senior fellow

 

Refined and hard-nosed criticism in the future of art should be based on the vision of Archipelago. Archipelago is an alternative vision of our collective thinking and practice against the dominant global system of nations and capitals, which originates from the principle of Continents. The continents produce “the abstract” and consume it, while the archipelagos live out “the concrete”. The continents persist the ownership of “ideas” as a result of its abstraction, while the archipelagos abandon the very idea of ownership for the sake of their spiritual symbiosis. The continental desires tend to sew the islands together into their territorial integrity, while the archipelagic emotions slowly but steadily erode the land by entangled water veins of their deltas and mangrove swamps. If we turn over the actual composition of our world in which the continent subordinates the islands, what kind of truths would be revealed in our historical and epistemic visions? How those dialectal poets and sages of everyday life try to transmit their wild archipelagic wills and emotions?  Being protected by the drones and tonal melodies of the dialectal voices which persistently resists the imperial concept of language, now we stand on the antipodes of Continent-World, namely at the shoreline of Island-World, an archipelagic fringe to connect everything in the universe through its submarine conjunctions.

Ryuta Imafuku
(Anthropologist / Cultural Critic)