Program

研修生は以下にあげる、すべてのプログラムに参加することで、さまざまな知見と経験を得ながらセルフプロデュースと映像表現の向上を図ることができます。社会人で働きながらでも参加可能。スケジュールに合わせてご参加いただけます。各々の制作・研究に合わせてプログラムを選択できます。

Media Studies

メディアや社会の特性を多角的に理解するレクチャー・シリーズ

アートマネジメントの有用性が求められている中で、メディアテクノロジーや社会環境をどう捉えるかだけではなく、そこにどう問いを見出しいくかといった批評性を獲得していくことがレクチャー・シリーズの狙いです。常に変動しつづける世界を確実に捉えて応答していくにはどうすればよいか。メディアや社会を理解する困難さに迫っていくことで、研修生が各自の活動の意味に自覚的になり、社会規範や制度の歴史を探求していきます。基礎的な知識を講義で補充していきながら、研修生は個々の課題を提示し、講師との対話を重ねていく議論を重視したレクチャーです。同時代の諸問題と向き合い、未踏のメディア表現を切り開く実践について議論していきます。

Project Work 

Open Lecture

テーマを開発する技術と実現プロセスに着目するオープン・レクチャー企画

芸術表現に取り組むにあたり、作家に関わらずテーマ(主題)を見出すことは不可欠であり、都市や社会に潜在する問題をどのように考えていくか、どのように社会に投げかけていくか、その切り口としてもテーマ開発は無視できません。本プログラムでは、様々な専門家や芸術における実践者たちを招聘し、対話形式のディスカッションを研修生自らがオープン・レクチャーとして企画していきます。テーマ開発をする柔軟な能力と、企画をリアライズする実践的な学習によって、より切実な問題意識を見出していくことを目指しています。オープン・レクチャーは、一般公開で同時代的な問題を深める場とし、研修生はそのドキュメントを制作していきます。

Project Work  

Research Lab

調査研究/共同調査/活動報告/理論構築

研修生自らの活動(制作、研究、企画、マネジメント)をアクチュアルな実践として展開していくために、ゼミナール形式で各自の発表を定期的に行い、自己の立ち位置や表現手法に関しての理解を深めて学術的な知見を習得していきます。映像表現やパフォーミングアーツを用いた表現が増加していくなかで、「芸術実践」や「ポストドキュメンタリー」については議論が少なく、人文諸科学に準拠する言説が多いことは否めません。リサーチをめぐる研究会(リサーチラボ)、リーディングセッション(輪読会)、ビューイングプログラム(展覧会や上映会の企画者との議論)、芸術動向調査の4つの場を通して、芸術をめぐる議論を深めていきます。

Project Work  

Field Survey and Interview

芸術実践のための実地調査と対面調査

日本を含むアジア圏、または環太平洋地域において芸術をどう理解していくか、その理論と実践が問い直されている中で、実際に現地を訪問し、フィールドサーヴェイ(実地調査)とインタヴュー(対面調査)に取り組んでいきます。調査は他者との相互作用に基づくものであり、現場での関係形成や身振り、インフォーマント(情報提供者)に何を求めるのか、またそれをいかに芸術表現にしていくのかといった倫理が常に問われています。他者を表象すること、その表現の難しさをめぐって、各自がいかにリサーチ対象を見出し、場所のコンテクストを理解していくのか、芸術実践のための実地調査と対面調査を経験していきます。

Project Work  

RAM Practice

現実や事実を再構成する手法を見出し、新たな芸術実践を構想する

RAMプラクティスでは、大きく2つの枠組みを今年度は設けました。1つは、展覧会や上映会の実施。研修生の活動を対外的に発信していくための場として、作品及び企画のプランニングやプロポーザルを作成し、他のプログラムと連動しながら、展覧会や上映会の形式で発表することを目指します。もう1つはコレクティヴな活動です。ポストドキュメンタリーやリサーチベースト・アートの言説を敷衍して、映像のワークショップや、メディアプロジェクトを開発する実験的な試みに挑戦します。コミュニティや新しい伝え方をめぐって議論を深めながら、映像メディアを使った先駆的な実践を取り組みます。

Project Work  

 

Media Studies

A lecture series based on a multifaceted approach to understanding the characteristics of media and society

 
Amid demands for usefulness in art management, this lecture series aims to instill in students the kind of criticality that will enable them not only to understand media technology and the social environment, but also to discover questions within them. What must we do to accurately understand and respond to our continually changing world? By homing in on the difficulties involved in understanding media and society, students will become more conscious of the significance of their own activities and investigate the history of social codes and systems. Throughout the series, there is an emphasis on discussions enabling students to come up with their own topics and engage in ongoing conversations with the lecturers while supplementing their fundamental knowledge through lectures. There will also be discussion concerning practices that confront contemporaneous problems and open up paths through unexplored territory in media expression.

Project Work 

Open Lectures

An open lecture series focusing on techniques and processes for developing themes

 
In engaging in artistic expression, coming up with themes (subject matter) is indispensible for any artist, and as an entry point to deciding how to think about the problems that lie hidden within cities and society and how to present these to society, too, the development of themes cannot be ignored. In this program, we invite various experts and practitioners in the arts and get students themselves to plan interactive discussions in the form of open lectures. By equipping students with the flexible ability to develop themes and the practical learning that enables them to realize plans, we aim to develop in them a keener awareness of the issues. Open lectures are a forum for delving into contemporaneous problems in the open, which students then document.

Project Work 

Research Lab

Art practice seminars (investigative research/joint investigation/activity reports/theory building)

 
In order for students to develop their own activities (art-making, research, planning, management) as actual practice, they will regularly take part in seminar-style presentations, deepening their understanding of their own positions and methods of expression and acquiring academic knowledge. Amid the proliferation of filmic expression and expression utilizing the performative arts, it is undeniable that there is little discussion of things like “art practice” and “post-documentary” and that discourse in accordance with the various humanities is plentiful. Through the four platforms of study groups for research (research labs), reading sessions, viewing programs (discussions with exhibition and film screening planners) and art trend investigations, we will deepen our discussion of art.

Project Work 

Field Survey and Interview

Field surveys and interviews for art practice

 
As fresh questions are raised about ways of understanding art in Japan and the rest of Asia and in the Pacific Rim region, and about its theory and practice, students will actually go out into the field and conduct surveys and interviews. Surveys are based on interaction with others, and ethical questions around the formation of relationships and conduct in the field, what is being sought from informants and how to turn the results into artistic expression are continually being asked. Students gain experience in field surveys and interviews for art practice, including the difficulties of representing others and expression concerning this, and how individuals can choose research topics and understand the context of each location.

Project Work 

RAM Practice

Discover methods for reconstructing reality and facts and conceive new art practices

 
This year, two broad frameworks have been established for RAM Practice. The first involves the staging of exhibitions and film screenings. As a platform for sharing their activities publicly, students prepare plans or proposals for works or projects and aim to present them in the format of an exhibition or film screening while working together with other programs. The second involves collective activities. Students develop discourse on the subject of post-documentary or research-based art and try their hand at experimental initiatives that involve developing video workshops or media projects. The emphasis is on engaging in avant-garde practice using film media while deepening discussions around community and new methods of communication.

Project Work